Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Właśnie rozpoczął się nowy rok – 2013. Wchodzenie w nowy rok często wiąże się z nowymi postanowieniami, z ich realizacją i wprowadzaniem zmian w życie. Od nowego roku, od jutra, od następnego tygodnia – te słowa wypowiada większość osób chcących rozpocząć odchudzanie. Trudno zacząć, jeszcze trudniej wytrwać w postanowieniu – dlaczego?
Psycholodzy twierdzą, że najważniejsze w walce z otyłością i zbędnymi kilogramami jest odpowiednie nastawienie i motywacja.

Zacznij od ustalenia krótkoterminowych celów

Oprócz chęci schudnięcia, ważne jest znalezienie celu odchudzania. Mówienie czego nie powinno się robić jest łatwe, ale nieefektywne. Pomocną metodą by osiągnąć cel jest najpierw wyznaczenie go według metody S.M.A.R.T. Gdzie:
S – szczegółowy – konkretny, jednoznaczny
M – mierzalny – tak sformułowany by można było jednoznacznie sprawdzić jego realizację
A – atrakcyjny – by wzbudzał chęć działania i motywację
R – realistyczny – możliwy do osiągnięcia
T – terminowy – wyznaczony czas osiągnięcia celu

Metoda ta podpowiada jak określać cele, by ich osiągnięcie było proste. Odpowiednio sformułowany cel jest kluczem do sukcesu.

Wiele osób ma świadomość, że efektywne odchudzanie oznacza gubienie kilogramów stopniowo, małymi kroczkami, pozwalając, aby ciało oraz psychika miało czas dostosować się do nowej sytuacji. Utrata dużej ilości kilogramów jest postanowieniem na dłużej, więc potrzeba bardzo silnej motywacji, aby dotrzeć do celu. Nie powinniśmy mówić sobie „muszę schudnąć 20 kg”, tylko „w tym miesiącu schudnę 3 kg”, ponieważ plany długoterminowe, w których nie widać zamierzonych rezultatów bardzo często zniechęcają. Dlatego tak ważne jest by cel był możliwy do osiągnięcia, by nie zniechęcał już na starcie i by był określony w czasie. Niespełnione cele obniżają motywację. Warto w tym miejscu dodać, że żadne „super” skuteczne tabletki na odchudzanie na nic się zdadzą. Musimy zaufać sobie i swoim postanowieniom!

Realistyczne ograniczenia

Dążąc do celu, nie narzucaj sobie zbyt rygorystycznych zasad, ponieważ ciężko jest wtedy wytrwać w ich realizacji. Pamiętaj cel ma być realistyczny! W przypadku odchudzania najważniejsze jest by zmienić swój dotychczasowy niekorzystny styl życia. Najlepiej wypracować sobie osobisty sposób odchudzania dostosowany do naszych potrzeb, preferencji żywieniowych, trybu życia. Ponieważ dobrze by stał się on naszym nowym sposobem na życie, który z czasem polubimy. Racjonalne i realne zasady uchronią nas od powrotu do starych nawyków.

Kontrola wagi

skuteczne odchudzanieNiecierpliwość jest jedną z cech charakteryzujących większość ludzi, a już na pewno osób odchudzających się. Gdyż już po kilku dniach stosowania diety i wzmożonej aktywności fizycznej oczekujemy oszałamiających rezultatów. Zazwyczaj wchodzimy na wagę, a ona wskazuje tyle samo kilogramów lub co gorsze, więcej niż przed odchudzaniem. W takiej sytuacji motywacja gwałtowanie spada.

Pamiętaj, najważniejsza zasada dotycząca pomiaru wagi mówi, że powinno się kontrolować wagę nie częściej niż raz w tygodniu. Najlepiej by ważyć się zawsze w ten sam dzień rano np. poniedziałek, nago, po wizycie w toalecie. Kobiety powinny wziąć pod uwagę, że ich waga może zmieniać się w zależności od cyklu menstruacyjnego.

Momenty krytyczne

Jak wiadomo, życie nie jest takie proste, nie zawsze wszystko idzie zgodnie z naszymi planami. Tak samo jest z odchudzaniem. Mogą zdarzyć się momenty, w których nie będzie nam się chciało iść na basen, pobiegać, bądź będziemy mieli ochotę na tabliczkę czekolady, wielki deser itp. Gdy dopadnie Cię taka chwila zwątpienia, gdy złamiesz zasady, nie poddawaj się, nie rezygnuj. Bądź dla siebie wyrozumiały, wytłumacz sobie, że jesteś tylko człowiekiem, i jak każdemu człowiekowi tak i tobie mogą zdarzyć się upadki na drodze, chwile słabości. Podnieś się i realizuj dalej swoje postanowienia.

Podsumowując wyznaczaj realistyczne, określone w czasie i atrakcyjne cele, podążaj za modą – propaguj zdrowy i aktywny tryb życia. Uważaj na pokusy, nie zrażaj się niepowodzeniami i konsekwentnie realizuj wyznaczone cele.

Źródło: Motywacja w odchudzaniu - abtarasew