Wschodnia Szkoła Zimowa jest przedsięwzięciem naukowym, organizowanym wspólnie od 12 lat przez Studium Europy Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego oraz Kolegium Europy Wschodniej im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego we Wrocławiu. W jej ramach przez dwa tygodnie młodzi badacze nauk humanistycznych, pochodzący z obszaru Europy Środkowo-Wschodniej prezentują swoje dotychczasowe osiągnięcia naukowe, a także uczestniczą w cyklu wykładów i seminariów specjalistycznych, oraz szeregu innych przedsięwzięć. Wszystko to ma na celu poznanie narracji naukowych z różnych części starego kontynentu oraz wzajemną wymianę myśli i poglądów.
Tegoroczna edycja zgromadziła blisko 40 uczestników z Białorusi, Kazachstanu, Macedonii, Polski, Rosji, Słowacji i Ukrainy. Aby znaleźć się w tym gronie należało uzyskać akceptację specjalnej komisji kwalifikacyjnej. Chętnych do udziału było prawie 100 młodych badaczy. Wśród zakwalifikowanych znalazł się (jako jedna z kilku osób z uczelni polskich) student UR Piotr Olechowski (II roku SUM na kierunku historia).
Zajęcia w ramach szkoły zainaugurowane zostały 2 marca na Uniwersytecie Warszawskim. Każdy dzień rozpoczynał się od seminarium naukowego, poprzez spotkania/warsztaty tematyczne, zaś kończył na wysłuchaniu wykładu i dyskusji. Wśród prelegentów znaleźli się wykładowcy z Czech, Litwy, Niemiec, Polski, Ukrainy i Węgier.
Zgodnie z założeniami szkoły, uczestnicy zostali podzieleni na cztery grupy seminaryjne, w ramach których prezentowali wyniki swoich dotychczasowych badań naukowych. P. Olechowski trafił na seminarium historyczne pod nazwą „Dzieje krajów i narodów Europy Środkowo-Wschodniej”, prowadzone przez dwóch wybitnych znawców XX wieku: prof. Zbigniewa Karpusa (Prodziekana Wydziału Politologii i Stosunków Międzynarodowych UMK w Toruniu) oraz prof. Grzegorza Hryciuka (Prorektora Uniwersytetu Wrocławskiego). Warto dodać, iż zajęcia odbywały się w czterech językach (białoruskim, polskim, rosyjskim i ukraińskim). Student UR wygłosił referat „Razem czy osobno? Polacy i Ukraińcy we Lwowie międzywojennym”. Wystąpienie wywołało gorącą dyskusję, zwłaszcza wśród obecnych na sali młodych historyków polskich i ukraińskich.
Oprócz zajęć seminaryjnych i wykładów na uczestników szkoły czekały inne przedsięwzięcia o charakterze praktycznym. Jednym z nich była debata oksfordzka, pod hasłem „Polska wygrała II wojnę światową”. Dzięki rekomendacji uczestników Piotr Olechowski znalazł się wśród czwórki studentów, jakim przypadła niezwykle trudna rola prezentacji argumentów broniących owej tezy. Po bardzo burzliwej dyskusji, wartko toczonej po polsku i rosyjsku, grupa studenta UR, choć ostatecznie przegrała w głosowaniu publiczności zaledwie dwoma głosami, to otrzymała wielkie uznanie od organizatorów za dobór i prezentację argumentów, zaś P. Olechowski został uznany za jednego z najlepszych negocjatorów na sali.
Zakończenie szkoły odbyło się na zamku w Wojnowicach w sobotę 14 marca.
Piotr Olechowski - jest absolwentem Instytutu Historii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Szczecińskiego (studia I stopnia na kierunku historia). Od samego początku aktywności naukowej jego zainteresowania koncentrują się na szeroko pojętych dziejach Europy Wschodniej. Podjął decyzję o zmianie miejsca studiów na Uniwersytet Rzeszowski. Obecnie przygotowuje pracę magisterską („Stosunki polsko-ukraińskie we Lwowie międzywojennym w świetle wspomnień”) pod kierunkiem prof. Joanny Pisulińskiej (termin obrony: czerwiec 2015). Aktualnie przebywa na kwerendzie badawczej we Lwowie, na mocy porozumienia między Instytutem Historii UR a Fakultetem Historycznym Lwowskiego Narodowego Uniwersytetu im. Iwana Franki.
fot. Zbiór Kolegium Europy Wschodniej
Współczesne metody gromadzenia i przetwarzania danych geodezyjnych i gospodarczych
Jak zarządzać i skutecznie wykorzystywać informacje? W jaki sposób stosować nowe technologie w rozwoju biznesu lokalnego? Odpowiedzi na te pytania poznamy 17 marca 2015 r. podczas konferencji naukowej Współczesne metody gromadzenia i przetwarzania danych geodezyjnych i gospodarczych. Konferencja odbędzie się w Państwowej Wyższej Szkole Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu.
Umiejętności gromadzenia i przetwarzania danych mogą stanowić o przewadze konkurencyjnej na rynku. Dlatego w szybko zmieniających się realiach posiadanie aktualnej wiedzy o sposobach ich wykorzystania to często pierwszy krok w drodze do sukcesu. Dyskusje nad tym, jak skutecznie wprowadzać dane geodezyjne i gospodarcze przy wsparciu nowoczesnych technologii podejmą uczestnicy Konferencji zaplanowanej na wtorek tj. 17 marca w budynku Biblioteki PWSTE w Jarosławiu.
Przyszłość przetwarzania danych
W ramach Konferencji przewidziane są cztery sesje referatowe z udziałem ekspertów oraz debata. Podczas Wydarzenia poruszonych zostanie wiele tematów z zakresu wykorzystania informacji w procesach administracyjnych, a także w biznesie. Omawiane będą zmiany, jakie dokonały się w obszarze gromadzenia i przetwarzania danych geodezyjnych. Przedstawione zostaną również najnowsze narzędzia stosowane w tej dziedzinie (w tym drony i skanery 3D). Ponadto będzie mowa o praktycznych aspektach zastosowania innowacyjnych technologii.
Dyskusje ekspertów
Podobnie jak w roku ubiegłym program konferencji tworzą wystąpienia plenarne ekspertów. W roli prelegentów wystąpią m.in.: prof. zw. dr hab. inż. Józef CZAJA, Akademia Górniczo-Hutnicza, dr inż. Janusz Dąbrowski, PWSTE, doc. dr Dorota DEJNIAK, Dyrektor Instytutu Inżynierii Technicznej, Krzysztof SZUMIELEWICZ, Stowarzyszenie Informatyka Podkarpacka oraz Adam PALASZEWSKI, PWSTE. Poza możliwością poznania trendów w branży, udział w wydarzeniu to także okazja do nawiązania nowych kontaktów oraz wymiany doświadczeń. Konferencję zakończy dyskusja panelowa z udziałem zaproszonych gości, a w tym przedsiębiorców.
Współorganizatorami konferencji są: Instytut Inżynierii Technicznej Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej w Jarosławiu, Starosta Jarosławski, Burmistrz Miasta Jarosław, Stowarzyszenie Naukowe im. Stanisław Staszica, Centrum Badania Bankowego i Informacji Sp. z o. o., Stowarzyszenie Przedsiębiorców Ziemi Jarosławskiej, Fundacja Galicea oraz Geotronics Polska.
Ruszyły zapisy na Politechnikę Dziecięcą we wszystkich miastach, w których realizowane są filie PD. W Rzeszowie będzie to już XII semestr, w Mielcu IV, natomiast w Dębicy i Ustrzykach Dolnych III semestr zajęć.
Zapisy online na stronie internetowej Politechniki Dziecięcej rozpoczęły się 2 marca O GODZINIE 10.00 I POTRWAJĄ DO 8 MARCA DO GODZINY 23.59.59. Przez tydzień rodzice dzieci w wieku od 6 do 12 lat, będących uczniami szkół podstawowych i mieszkających na terenie województwa podkarpackiego będą mogli zgłosić je do uczestnictwa w darmowych wykładach PD.
W nowym semestrze nie zabraknie ciekawych tematów - dzieci będą programować roboty LEGO, poznają tajniki pracy detektywa, zaprojektują lotnisko, a także wyruszą w podróż po naszym Układzie Słonecznym.
W tym roku w Mielcu, Ustrzykach Dolnych i Dębicy zostaną otwarte laboratoria, w których dzieci będą mogły realizować juz praktyczne zajęcia. Laboratoria zaplanowane są dwa razy w miesiącu.
Więcej informacji na temat rejestracji oraz zajęć znajduje się na stronie https://dolina-wiedzy.pl
Zajęcia Politechniki Dziecięcej organizowane są przez Fundację Wspierania Edukacji przy Stowarzyszeniu Dolina Lotnicza, a w całej historii skorzystało już z nich ok 15.000 uczestników. W tym roku grono miast powiększy się, ponieważ w październiku zostanie otwarta kolejna Filię PD w Stalowej Woli.
źródło: rzeszów.pl
„24 godziny kodowania, 98 drużyn, 0 godzin snu – to NOC ZOMBIE" – tak o maratonie mówią organizatorzy. Konkurs odbywał się w dniach 12-13 grudnia 2014 roku, ale dopiero teraz rozstrzygnięta została dogrywka, która wyłoniła najlepsze zespoły. Rozgrywki były organizowane równolegle w 7 miastach w całym kraju.
6 aplikacji na czas!
W 24-godzinnym maratonie programistycznym „Noc żywych deweloperów”, organizowanym przez Microsoft Polska, WSIiZ z Rzeszowa reprezentowali studenci z Koła Naukowego Nowych Technologii Programistycznych. Tworzyli drużynę PrimeBit w międzynarodowym składzie: Vadym Melnyk, Serhii Manzar, Grzegorz Wlazło, Bartek Czubak, Krzysztof Rachwał i Robert Ślepecki. Zajęli 2 miejsce w Polsce i 1 w regionie.
Całodobowe zmagania były podzielone na etapy. W każdym z nich musieliśmy napisać aplikację na określony temat na platformy Windows 8/Windows Phone– zdradza szczegóły Vadym Melnyk, lider grupy - Łącznie było tych części 6: aplikacja wykorzystująca mapy, aplikacja związana ze zdrowiem i fitnessem, aplikacja wykorzystująca dowolne API, aplikacja edukacyjna, gra oraz fun app - dodaje.
Większość zadań na maksa!
Za każdą aplikację można było dostać od 0 do 100 punktów, jeżeli została napisana tylko dla jednej platformy, lub 0-150, jeżeli napisana była jako aplikacja uniwersalna. Za większość wykonanych zadań drużyna z WSIiZ otrzymała maksymalną liczbę punktów. Dodatkowo, równolegle trwał 24-godzinny konkurs na kompleksową aplikację za 500 punktów. W ciągu doby członkom PrimeBit udało się stworzyć dwa takie rozwiązania.
- Do ciekawszych aplikacji, jakie napisaliśmy, można zaliczyć program do komunikacji pomiędzy urządzeniami Windows i Windows Phone w jednej sieci Wi-Fi oraz aplikację do broadcastingu w czasie rzeczywistym, z telefonu przez mobilne usługi chmury Azure – komentuje Melnyk.
Kuźnia młodych talentów
"...Bardzo cieszę się z sukcesu. Wiedziałem, że z konkursu wrócą z dobrym wynikiem, bo skład zespołu nie został wybrany przypadkowo. Studenci, którzy brali udział w maratonie, sprawdzili się już wielokrotnie w imprezach o podobnym charakterze. Czterech członków zespołu było zwycięzcami tego maratonu w jego poprzedniej edycji..." - podkreśla dr Marek Jaszuk, opiekun Koła Naukowego Nowych Technologii Programistycznych, Adiunkt w Katedrze Zastosowań Systemów Informatycznych WSIiZ - Rezultat konkursu potwierdza bardzo wysoki poziom kształcenia na uczelni i przynależność moich studentów do ścisłej krajowej czołówki. Tak świetne wyniki to efekt systematycznej pracy w ramach inicjatyw organizowanych przez koło naukowe.
W uczelni działa ponad 30 kół naukowych i organizacji studenckich, w których młodzi ludzie rozwijają swoje zdolności, pasje i zainteresowania. Odpowiednio prowadzeni i motywowani przez wysoko wykwalifikowanych opiekunów, osiągają międzynarodowe i ogólnopolskie sukcesy w wielu dziedzinach, m.in. IT, ekonomii, biznesie, fotografii, sporcie, a nawet śpiewie chóralnym – wymienia Urszula Pasieczna, rzecznik prasowy WSIiZ - Niezmiernie się cieszymy, że WSIiZ jest postrzegana jako kuźnia młodych talentów.
WSIiZ rozpoczęła właśnie nabór na studia II stopnia na kierunku informatyka. Studia ruszą wiosną tego roku. Do wyboru jest 5 specjalności: architektura usług internetowych, grafika w rozrywce cyfrowej, inżynieria produkcji oprogramowania, sieci i bezpieczeństwo CISCO oraz systemy informatyczne w zarządzaniu.
Wyniki 3 najlepszych drużyn:
KUL Lublin (1535), WSIiZ Rzeszów (1434), Akademia Techniczno-Humanistyczna Bielsko-Biała (1297)
W raporcie Perspektyw „Studenci zagraniczni w Polsce 2014” WSIiZ zajęła 3. miejsce w kraju wśród uczelni, w których studiuje najwięcej obcokrajowców.
W zestawieniu „Czołowe uczelnie polskie pod względem liczby studentów zagranicznych 2014”, które uwzględniało liczbę żaków w roku akademickim 2013/2014, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie zajęła 3. miejsce z wynikiem 1535 studentów. WSIiZ nieznacznie wyprzedziły tylko Uniwersytet Warszawski i Uniwersytet Jagielloński. 2 lokatę ma Uniwersytet Jagielloński - 1556 studentów, na 1 miejscu jest Uniwersytet Warszawski - 1690 studentów. W rankingu 50 szkół WSIiZ jest jedyną uwzględnioną uczelnią z południowo – wschodniej Polski.
Wybierają informatykę i ekonomię
Raport zawiera również zestawienie studentów zagranicznych w rozbiciu na konkretne kierunki. WSIiZ zajmuje 1 miejsce w Polsce pod względem liczby obcokrajowców studiujących na informatyce – 328 studentów, 2 jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie z liczbą 196 studentów. WSIiZ jest również liderem w zestawieniu studentów na kierunku turystyka i rekreacja - 319 obcokrajowców. Kolejne miejsce zajmuje Wyższa Szkoła Hotelarstwa i Gastronomii w Poznaniu (241) a 3 lokatę Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie z liczbą 212 studentów. Ekonomię studiuje 321 studentów, co daje rzeszowskiej uczelni 3 miejsce w Polsce, na 2 uplasował się Uniwersytet w Białymstoku z wynikiem 332, 1 miejsce ma Uczelnia Łazarskiego (333 studentów).
Najwięcej obcokrajowców na Podkarpaciu
Z raportu wynika, że na Podkarpaciu WSIiZ nie ma konkurencji. W roku akademickim 2013/2014 kształciło się tu 1535 obcokrajowców. 2 uczelnia, Państwowa Wyższa Szkoła Wschodnioeuropejska w Przemyślu miała ich 160, Uniwersytet Rzeszowski - 118, a Politechnika Rzeszowska - 84.
„Obecność studentów zagranicznych na uczelni zmusza do umiędzynarodowienia procesu dydaktycznego, wprowadzenia światowych standardów jakości, nowych rozwiązań organizacyjnych, walki o międzynarodowe uznanie i akredytacje, szerszą kooperację z instytucjami akademickimi z innych krajów. Pozwala to na szybszy przyrost wiedzy w danym kraju, uzyskanie przewag innowacyjnych i postęp”, czytamy w opracowaniu Perspektyw.
Korzyści dla Polaków – biznes i kultura
- Dzięki wielokulturowemu charakterowi uczelni, studenci WSIiZ aktywnie uczestniczą w wydarzeniach międzynarodowych, organizowanych przez kolegów obcokrajowców. Nawiązują relacje, które – jak pokazują losy wielu absolwentów – procentują w postaci międzynarodowych biznesów – podkreśla Urszula Pasieczna, rzecznik prasowy WSIiZ.
WSIiZ jest uczelnią międzynarodową i m.in. dlatego studenci mogą stanowić przyszłą kadrę dla polskich firm rozwijających działalność gospodarczą w różnych krajach. Studia w WSIiZ to również budowanie wśród młodzieży z wielu krajów świata wzajemnego zrozumienia, tolerancji, akceptacji oraz rozwijania wrażliwości na odmienną mentalność i zwyczaje.
Mobilność studentów rośnie
Raport wskazuje, że mobilność studentów na świecie stale rośnie. Dla niektórych państw (np. Austrii czy Nowej Zelandii) kształcenie obcokrajowców jest jednym z kluczowych źródeł przychodów w sektorze usług. Największą grupę wśród studentów zagranicznych stanowią Azjaci (około 52% ogólnej liczby studiujących poza krajem ojczystym). Do liderów, którzy corocznie przyjmują największą liczbę kandydatów z innych krajów należą: USA, Australia, Kanada, Francja, Niemcy i Wielka Brytania. Każdy z nich posiada ponad 6% udział w globalnym rynku międzynarodowej edukacji wyższej. Polska nadal zajmuje końcowe pozycje. Znajduje się w grupie krajów, dla których stosunek ten wynosi około 1,1%.
Obcokrajowców, którzy wybrali uczelnie polskie było w minionym roku 35 983. Patrząc na statystyki przyrostu liczby studentów zagranicznych w Polsce, można przyjąć, że sytuacja jest dobra. Z roku na rok bezwzględna liczba studentów-obcokrajowców wzrasta. Dynamiczny przyrost można zauważyć od roku 2005, kiedy Polska stała się członkiem UE. Liczba studentów z zagranicy w roku 2005 wynosiła 10 092, 5 lat później w 2010 – 21 474 a w 2013 – 35 983. Największą grupę studentów obcokrajowców stanowią obywatele zza wschodniej granicy i z krajów europejskich. W roku akademickim 2013/2014 aż 42% obcokrajowców studiujących w Polsce pochodziło z Ukrainy, a ponad 10% to obywatele Białorusi, 3 miejsce zajmują Norwegowie, 4 Hiszpanie. Mimo, iż studenci azjatyccy to główni migranci na studia do innych państw, w Polsce stanowili oni tylko 2% (studenci z Chin).
- Raport Perspektyw po raz kolejny dowodzi, że Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie to uczelnia o klasie międzynarodowej, która stale się rozwija. Kształcimy studentów z 23 krajów świata tj. Ukrainy, Kazachstanu, Turcji, Malezji, Białorusi, Rosji, Armenii, Indii, Iranu, Nigerii, Pakistanu, Turkmenistanu, Azerbejdżanu, Bułgarii, Chin, Finlandii, Grecji, Gruzji, Maroko i Nepalu – mówi Pasieczna.
Uniwersytet Łódzki idąc za nowymi potrzebami w gospodarce i edukacji, otwiera nietradycyjny kierunek studiów pod nazwą biomonitoring. Już w roku akademickim 2014/2015 na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska, będą kształceni przyszli fachowcy w tej dziedzinie. Jeszcze masz szansę na zostanie jednym z nich!
Z czym związane są studia na biomonitoringu? Słowo to, niesie ze sobą liczne skojarzenia, a człon bio- nawiązuje do wielu nazw łączących się z procesami życiowymi. Potocznie, możemy odnieść ten wyraz do cenionej żywności ekologicznej, która często jest oznaczana tym hasłem. To świadczy o naturalnym pochodzeniu kupowanych przez nas produktów.
Natomiast już biomonitoring związany jest z badaniem biowskaźników, czyli organizmów, takich jak: glony, grzyby, bakterie, rośliny, a także zwierzęta. Mają one charakteryzować się m. in. ograniczoną akceptacją na to, co dzieje się w środowisku.
Biomonitoring pojawił się w ustawodawstwie polskim wraz z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej. W tej chwili jest mało osób, które posiadają kompetencje w tej dziedzinie. W związku z zapotrzebowaniem na specjalistów, utworzono ten kierunek.
- Studia pierwszego stopnia na kierunku biomonitoring adresowane są do
osób o zainteresowaniach przyrodniczych, ukierunkowanych na pracę w
terenie i wiążących swoją przyszłość zawodową z rolą specjalisty z
zakresu oceny wpływu działalności gospodarczej na środowisko
przyrodnicze, w szczególności na podstawie oceny biologicznej. Studenci
tego kierunku nabędą umiejętności doboru odpowiednich środków
minimalizujących negatywne oddziaływanie inwestycji na środowisko oraz
poznają zasady monitorowania wpływu inwestycji na środowisko na różnych
etapach jej realizacji – wyjaśnia Tomasz Boruszczak, rzecznik prasowy Uniwersytetu Łódzkiego.
Gdzie jest praca dla absolwenta biomonitoringu? Jedną z wielu ofert są organizacje, których głównych celem jest dbanie o przyrodę. Jeśli myślałeś o pracy na dużym terenie, takim jak park krajobrazowy, te studia będą bardzo dobrym wyborem. Jako absolwent tego kierunku, jesteś również przygotowany do pracy w laboratoriach. To tylko kilka z wielu możliwości.
Studia są trzyletnie, a ich ostatnim etapem jest obrona pracy licencjackiej. Zajęcia są urozmaicone, gdyż ich plan zawiera m. in. badania terenowe i oczywiście praktykę zawodowa, przewidzianą na 4 miesiące.
Dlatego, jeśli inspiruje cię ekologia, a biologia i chemia są twoją pasją, to może być klucz do twojej przyszłości. Wybierając kierunek unikatowy w skali kraju, możemy pomnożyć perspektywy znalezienia pracy w zawodzie. Jeśli wciąż szukamy studiów, które mogą być naszą drogą rozwoju, warto pamiętać, że mając zainteresowania przyrodnicze, to studiowanie biologii lub chemii nie jedyną możliwością.
Obecnie, młodzi ludzie realnie patrząc na rynek pracy szukają sposobu, dzięki któremu po kilku latach nauki pójdą do wymarzonej pracy. Właśnie dlatego szkoły wyższe myśląc o przyszłości otwierają nowe, wyjątkowe kierunki studiów, które coraz bardziej cieszą się dużym zainteresowaniem.
Zapisy na studia stacjonarne trwają do 12 września 2014 roku!
Magdalena Wnuk
Poniższa mapa została wykonana przez John’a Matherly’a - twórcę wyszukiwarki Shodan. Matherly wykorzystał do tego celu żądania ping, które wysłał do każdego adresu IP w Internecie, po czym przechwytywał odpowiedzi zwrotne. W ten sposób mógł z dużą dokładnością określić lokalizację adresów IP, które były podłączone do sieci internetowej.
Ping to narzędzie sieciowe, które wysyła komunikat żądania odpowiedzi na dany adres w internecie. "Zebranie danych trwało stosunkowo krótko, ok. 5 godzin, ale kolejne 12 zajęło wygenerowanie obrazu mapy.” - powiedział Matherly.
Ciekawie to wygląda i można od razu przekonać się, że najwięcej użytkowników to Europa i Ameryka Północna - głównie Stany Zjednoczone. Dużym zaskoczeniem jest fakt, że w Chinach nie odnotowało wielkiego natężenia sieci internetowej. Oczywiście trzeba zaznaczyć, że terytorialnie w Europie jest największe skupisko ludności jeśli chodzi o zaludnienie w stosunku na metr kwadratowy, a raczej kilometr kwadratowy.
670 uczniów szkół ponadgimnazjalnych z 16 województw w Polsce przystąpi do II Etapu Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Państwie i Prawie. W najbliższą środę 14 stycznia 2015 r. napiszą test składający się z 50 pytań jednokrotnego wyboru oraz 6 pytań problemowych do opisania. Ogólnopolska Olimpiada Wiedzy o Państwie i Prawie organizowana jest już po raz szósty przez WSPiA Rzeszów-Przemyśl i Podkarpackiego Kuratora Oświaty pod patronatem Ministra Sprawiedliwości. Olimpiada jest dofinansowywana przez Ministra Edukacji Narodowej, jako olimpiada interdyscyplinarna.
W tym roku do II Etapu Olimpiady najwięcej uczniów przeszło z województw: małopolskiego (139), podkarpackiego (125) oraz dolnośląskiego (80). Po około 50 uczniów przystąpi do testu w województwie opolskim i śląskim oraz po ponad 30 w kujawsko-pomorskim, świętokrzyskim, zachodniopomorskim i lubelskim. Łącznie test napisze 670 uczniów z 16 województw, którzy w I Etapie Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Państwie i Prawie uzyskali minimum 30 pkt. Co bardzo ważne Organizator Olimpiady, czyli Wyższa Szkoła Prawa i Administracji dofinansuje uczestnikom dojazd do miasta, w którym odbywa się okręgowy etap Olimpiady. Na Podkarpaciu odbędzie się on w Rzeszowie w siedzibie Zamiejscowego Wydziału Prawa i Administracji WSPiA.
Podczas II Etapu Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Państwie i Prawie uczniowie zmierzą się z 50 pytaniami jednokrotnego wyboru oraz 6 pytaniami problemowymi do opisania. Na udzielenie odpowiedzi będą mieli łącznie 2 godziny. Pytania dotyczą m.in. zagadnień z życia społecznego, politycznego i ustrojowego w Polsce, Europie i na świecie. Pojawiają się również pytania dotyczące ekonomii, instytucji życia publicznego, działalności partii politycznych, instytucji rządowych i organizacji pozarządowych. Są także pytania odnoszące się do zasad funkcjonowania organów wymiaru sprawiedliwości oraz „praw człowieka”. Do finału, który odbędzie się 18 marca, przejdzie już tylko 30 osób z najlepszymi wynikami.
Ogólnopolska Olimpiada Wiedzy o Państwie i Prawie organizowana przez Wyższą Szkołę Prawa i Administracji cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Przez pięć lat do I Etapu Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Państwie i Prawie przystąpiło prawie 15 tys. uczniów z całej Polski. W tym roku udział w Olimpiadzie zgłosiło ponad 3300 uczniów z ponad 300 szkół ponadgimnazjalnych z 16 województw. Sześć lat temu do pierwszej edycji Olimpiady, zgłosiło się ponad 800 uczniów. W drugiej było to już ok. 2500 uczniów, a w kolejnych liczba zgłoszonych uczestników przekraczała 3000 młodych ludzi z całej Polski.
Nagrody dla finalistów i laureatów
Ogólnopolska Olimpiada Wiedzy o Państwie i Prawie składa się z trzech etapów: szkolnego, okręgowego i centralnego. Daje uczniom szkół ponadgimnazjalnych możliwość zdobycia wiedzy, która przydaje się na egzaminie maturalnym. Ważne są też nagrody. Laureat I i II miejsca otrzymuje możliwość nieodpłatnego studiowania w Wyższej Szkole Prawa i Administracji Rzeszów-Przemyśl i nieodpłatne zakwaterowanie w Wielomieszkaniowym Domu Studenckim WSPiA. Zajęcie III, IV lub V miejsce pozwala na nieodpłatne studia w rzeszowskiej WSPiA. Jednocześnie udział w Ogólnopolskiej Olimpiadzie Wiedzy o Państwie i Prawie ułatwia jej finalistom oraz laureatom podjęcie studiów poza postępowaniem kwalifikacyjnym nie tylko w WSPiA w Rzeszowie, ale i na innych polskich uczelniach (m.in. Uniwersytecie Jagiellońskim czy Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie).
Interdyscyplinarna Olimpiada organizowana przez Wyższą Szkołę Prawa i Administracji Rzeszów-Przemyśl ma na celu szerzenie wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych wiedzy z zakresu problematyki dotyczącej m.in. państwa, prawa. Ma też podnosić świadomości prawną młodzieży, kształtować postawę praworządności i szacunku dla prawa. Uczniowie, którzy uczestniczą w Ogólnopolskiej Olimpiadzie Wiedzy o Państwie i Prawie muszą znać problematykę dotyczącą różnych dziedzin życia społecznego, politycznego i ustrojowego. Tematyka Olimpiady obejmuje m.in. wiadomości z zakresu znajomości podstaw ustroju RP, zasad i procedur demokratycznych oraz zjawisk politycznych, społecznych i kulturowych zachodzących zarówno w Polsce, jak i Europie i świecie.
Przygotowując się do Olimpiady uczestnicy powinni zwrócić też uwagę na znajomość instytucji życia publicznego m.in. działalność partii politycznych, instytucji rządowych, samorządów i organizacji pozarządowych. Ważną dziedziną, z którą zmierzą się uczestnicy Olimpiady, jest prawo oraz zasady funkcjonowania instytucji wymiaru sprawiedliwości, a także tematyka „praw człowieka”.
Honorowy patronat nad tym wydarzeniem objął Minister Sprawiedliwości. Olimpiada organizowana jest razem z Podkarpackim Kuratorium Oświaty. Merytoryczną opiekę nad przedsięwzięciem sprawuje Rada Programowa. W jej skład wchodzą m.in. Prof. Zbigniew Ćwiąkalski, wykładowca WSPiA (przewodniczący), Prof. Wiesław Skrzydło i Prof. Zbigniew Czarnik.
Szczegółowe informacje na temat Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Państwie i Prawie znaleźć można na stronie internetowej www.olimpiada.wspia.eu, na facebook.com/olimpiada.panstwo.i.prawo oraz Twitterze https://twitter.com/oowopip
źródło: rzeszow.pl
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego opublikowało ranking 10 uczelni najbardziej obleganych w tym roku przez maturzystów. WSIiZ zajęła świetne 6 miejsce w Polsce wśród najchętniej wybieranych niepublicznych szkół wyższych.
Ranking 10 uczelni publicznych i 10 niepublicznych najbardziej obleganych w tym roku przez maturzystów ministerstwo opracowało na podstawie danych z Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym POL-on.
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie jako jedyna z Podkarpacia znalazła się w złotej 10 najbardziej obleganych w tym roku uczelni niepublicznych, wyprzedzając m.in. Uczelnię Łazarskiego w Warszawie i Wyższą Szkołę Bankową w Poznaniu. Żadnej uczelni z regionu nie ma wśród 10 publicznych najchętniej wybieranych.
Zestawienie zostało opracowane na podstawie liczby zgłoszeń kandydatów na studia stacjonarne I stopnia i jednolite studia magisterskie. Do WSIiZ podania na takie studia złożyło 1012 maturzystów.
W cenie praktyczne studia dające zatrudnienie
Raport podaje też, iż maturzyści najchętniej wybierają uczelnie techniczne. - Są zorientowani na szkoły coraz bardziej praktycznie i zastanawiają się po jakich uczelniach mają perspektywy zatrudnienia – mówi Lena Kolarska-Bobińska, minister nauki i szkolnictwa wyższego.
- W tegorocznym Rankingu Szkół Wyższych tygodnika Wprost nasza uczelnia zajęła 4. miejsce wśród niepublicznych szkół wyższych, których absolwenci są najbardziej poszukiwani przez pracodawców i 5. lokatę wśród uczelni z tego sektora najbardziej cenionych przez pracodawców – przypomina prof. Tadeusz Pomianek, rektor WSIiZ.
Z raportu MNiSW wynika też, że niż demograficzny nie wpłynął znacząco na nabór. Spadło zainteresowanie studiami niestacjonarnymi i wieczorowymi. Uczelnie publiczne przyjęły na I rok o 2% mniej kandydatów niż w ubiegłym roku. Na uczelniach niepublicznych nabór był mniejszy o 9,7% .
Najbardziej oblegane informatyka i prawo
Ministerstwo podało też listę najbardziej obleganych kierunków na studiach stacjonarnych I stopnia i jednolitych magisterskich. 3 rok z rzędu otwiera ją wiodący kierunek w WSIiZ - informatyka, którą w tym roku wybrało ponad 30 tys. kandydatów. – To dobry sygnał dla gospodarki. W Polsce z dużą intensywnością rozwija się przemysł kreatywny, jest spore zapotrzebowanie na informatyków, programistów, grafików komputerowych – zauważa minister Kolarska-Bobińska.
- W naszej uczelni mamy obecnie łącznie 1158 studentów informatyki. Większość ofert pracy w uczelnianym Biurze Karier dotyczy właśnie informatyków, w tym programistów i grafików komputerowych, którzy rozchwytywani są już podczas studiów – podkreśla prof. Tadeusz Pomianek.
W pierwszej 13 są też inne kierunki oferowane przez WSIiZ. Prawo zajmuje 2 miejsce, ekonomia 4, finanse i rachunkowość 7, administracja 12. – Młodzi ludzie widzą dobre perspektywy na przyszłość w sektorze biznesowym, administracji czy usługach – mówi minister.
Ranking najbardziej obleganych niepublicznych uczelni:
Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie 2170
Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie 1392
Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie 1171
Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu 1091
Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku 1019
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie 1012
Uczelnia Łazarskiego w Warszawie 1011
Społeczna Akademia Nauk z siedzibą w Łodzi 969
Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych 713
Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu 698Z
Chcesz zwiedzić Wyższą Szkołę Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie nie wychodząc z domu? Wybierz się na wirtualny spacer po 3 kampusach uczelni i nowoczesnych, specjalistycznych laboratoriach!
- Spacer rozpoczynamy klikając na link http://kandydaci.wsiz.rzeszow.pl/panoramy/spacer.html. Stajemy przed wejściem głównym do siedziby uczelni w Rzeszowie. Możemy wejść do środka i zwiedzić np. dziekanat, Klub Akademicki IQ, studio Radioeter.fm lub laboratorium informatyczne. Wybierając zakładki: Kampus w Kielnarowej, Kampus w Tyczynie, Centrum Edukacji Międzynarodowej rozpoczynamy wirtualne zwiedzanie imponującej infrastruktury uczelni – zachęca Urszula Pasieczna, rzecznik prasowy WSIiZ.
Po obiektach uczelni można spacerować wirtualnie niemal w każdym komputerze na świecie. Pozwala na to użyta technologia Flash. - W prezentacji wykonanej przez pracowników Katedry Reklamy, Grafiki Komputerowej i Nowych Mediów oraz studentów specjalności grafika komputerowa w mediach, wykorzystaliśmy zdjęcia sferyczne o bardzo dużej rozdzielczości (200 mega pikseli) – zdradza Łukasz Bis z Katedry Reklamy, Grafiki Komputerowej i Nowych Mediów WSIiZ – Każda panorama składa się z kilkudziesięciu ujęć, które zostały sklejone, zretuszowane i ponownie pocięte na drobne kawałki, po to, by prezentacja działała płynnie, bez zbytniego obciążenia komputera i łącza w Internecie. Praca składała się z 3 etapów: wykonania, łączenia i retuszowania fotografii oraz oprogramowania.
Efekt jest niesamowity. Dzięki wykorzystanej technologii każdy może odwiedzić uczelnię i poczuć się jak w przestrzeni 3D. Spacerując wirtualnie po kampusie w Tyczynie, można m.in. zwiedzić gabinety: hydroterapii, fizykoterapii i kinezyterapii. Komputerową wycieczkę po kampusie w Kielnarowej najlepiej zacząć od obejrzenia panoramy całego obiektu. Można wejść do hali sportowej, SPA, gabinetu kosmetycznego i masażu, a także do stadniny koni i klimatycznej Taberny pod sosnami.
Spacer po królestwie IT
- Ważnym celem prezentacji jest pokazanie nowoczesnych i świetnie wyposażonych laboratoriów, których spora liczba mieści się w Centrum Edukacji Międzynarodowej w Kielnarowej. Studenci WSIiZ kształcą się praktycznie w 70 specjalistycznych pracowniach. Wybierając studia należy zwrócić uwagę na odpowiednią uczelnię i kierunek. Dla przyszłych pracodawców bardzo ważne są też praktyczne umiejętności, jakie studenci zdobywają na zajęciach w laboratoriach – podkreśla Pasieczna.
Już na parterze CEM, oprócz auli i patio można zwiedzić Laboratorium mikroskopii. Prawdziwy raj zaczyna się na I piętrze. Wchodzimy do Laboratorium rzeczywistości wirtualnej i przetwarzania obrazów. Duże wrażenie robią: wirtualna jaskinia 3D, 18 stacji kompleksowo wyposażonych w nowoczesne oprogramowanie do tworzenia grafiki, a także studio motion capture do przenoszenia ruchu z aktora na postaci wirtualne oraz drukarka 3D. Jest tu też profesjonalne studio fotograficzne.
- Studenci informatyki i grafiki komputerowej uczą się tutaj obróbki i retuszu zdjęć, tworzenia modeli trójwymiarowych oraz animacji i montażu filmów. Zdobywają umiejętność dodawania efektów specjalnych, tworzenia grafiki do gier komputerowych, umiejętność programowania wirtualnych spacerów i prostych gier – wyjaśnia Łukasz Bis.
Przechodzimy do Laboratorium grafiki komputerowej i sztuki cyfrowej. Pracownia wyposażona jest w 27-calowe komputery iMac umożliwiające pracę z grafiką 2D i 3D i zajęcia z programowania dla urządzeń mobilnych Apple, a także z obróbki wideo, przygotowywania i składania materiałów filmowych z efektami specjalnymi i obiektami trójwymiarowymi. Laboratorium wyposażone jest w najnowsze oprogramowanie do edycji zdjęć, tworzenia grafik wektorowych, składu i innych działań związanych z grafiką 2D oraz do tworzenia grafiki 3D.
Nie mniejsze wrażenie robi laboratorium zdalnej diagnostyki medycznej wyposażone m.in. w nowoczesny system teleinformatyczny do zdalnego monitorowania parametrów fizjologicznych pacjenta, Eye-tracker (urządzenie do śledzenia ruchu gałek ocznych) m.in. do diagnozowania zaburzeń mentalnych oraz syntezer częstotliwości, generatory funkcyjne, oscyloskopy i oprogramowanie wirtualnego laboratorium systemów pomiarowych (LabView). Studenci zdrowia publicznego i informatyki uczą się tu, jak zastosować systemy komputerowe i teleinformatyczne w medycynie, m.in. w analizie, wizualizacji danych medycznych i wspomaganiu podejmowania decyzji diagnostycznych i terapeutycznych.
Wchodzimy do Laboratorium inteligentnych systemów informacyjnych dla przyszłych programistów. Studenci informatyki realizują tu badania z zakresu diagnostyki obrazowej. Laboratorium pozwala na akwizycję obrazu z kamery termowizyjnej i dermatoskopu. Profesjonalne oprogramowanie służy do analizy obrazów z wykorzystaniem zaawansowanych algorytmów obróbki grafiki.
Na I piętrze zwiedzamy jeszcze Laboratorium spektometrii i spektroskopii, a na II Laboratorium architektury przetwarzania równoległego i programowania równoległego.
Na III piętrze można wirtualnie zwiedzić m.in. Laboratorium finansowe, gdzie studenci finansów i rachunkowości oraz ekonomii dokonują skomplikowanych operacji finansowych przez symulowanie warunków pracy maklera, brokera, dealera walutowego i analityka finansowego. W laboratorium o charakterze dealing roomu znajdują się 24 terminale, jakich używają maklerzy i analitycy finansowi. - Profesjonalny sprzęt umożliwia łatwe i komfortowe posługiwanie się oprogramowaniem finansowym i wykresami cenowymi poszczególnych instrumentów finansowych – mówi Joanna Hady z Instytutu Badań i Analiz Finansowych WSIiZ.
Miłośnicy robotów na pewno z ciekawością zajrzą do Laboratorium automatyki i robotyki, gdzie do dyspozycji studentów jest kilkanaście nowoczesnych robotów: humanoidalnych, przemysłowych, kołowych i gąsienicowych oraz robot kroczący i sterowniki PLC. - Studenci uczą się obsługi robotów oraz pracy z wykorzystaniem najnowszych programowalnych sterowników logicznych – podkreśla Jacek Jamiński, opiekun laboratorium – Jest to praktyczne przygotowanie na światowym poziomie do zawodu automatyka robotyka, inżyniera programowalnych układów cyfrowych oraz informatyka.
W Laboratorium przetwarzania dźwięku i akustyki zajęcia przygotują przyszłych programistów procesorów sygnałowych dla potrzeb akustyki i telekomunikacji.
W przypominającym zwykłą pracownię komputerową Laboratorium zaawansowanych technologii sieciowych i bezprzewodowych znajduje się nowoczesny sprzęt sieciowy lidera w tej dziedzinie - firmy CISCO. – Na zajęciach studenci zapoznają się z nowoczesnymi technologiami stosowanymi we współczesnych sieciach teleinformatycznych. Uczą się projektowania, administrowania i zarządzania sieciami komputerowymi, a także bezpieczeństwa sieciowego. Dzięki uczestnictwu w autoryzowanych szkoleniach prowadzonych w laboratorium uzyskują certyfikaty CISCO - wyjaśniadr inż. Janusz Kolbusz z Katedry Elektroniki i Telekomunikacji WSIiZ.
Z królestwa IT przenosimy się do krainy piękna, zdrowia i urody. W innym budynku dydaktycznym oglądamy Laboratorium mikrobiologii i histologii, gdzie uwagę przykuwają nowoczesne urządzenia, np. mikroskop konfokalny, używany do mikroskopowej obserwacji tkanek. - Tutaj studenci poznają budowę organizmów na poziomie komórki i tkanki – wyjaśnia dr Ryszard Palczak, dziekan Wydziału Medycznego WSIiZ.
W krainie zdrowia, piękna i urody
W Laboratorium chemii kosmetycznej znajduje sprzęt do uformowania i analizy chemicznej kosmetyku oraz analizy surowca kosmetycznego i wytwarzania nowego. Studenci uczą się analizy chemicznej, w tym nowoczesnej metody jądrowego rezonansu magnetycznego z użyciem spektrometru NMR. Nowoczesna edukacja z zastosowaniem urządzeń na wysokim poziomie technicznym pozwala przygotować przyszłych kosmetologów, którzy uczą się wytwarzać kosmetyki według własnych receptur. Laboratoria: hodowli komórek i tkanek oraz immunologii i alergologii są wyposażone w sprzęt niezbędny do hodowli tkanek ssaczych i urządzenia do testów immunologicznych i biochemicznych.
Na zakończenie spaceru wisienka na torcie, czyli wizyta w najbardziej miłej ze wszystkich pracowni! Z entuzjazmem wchodzimy do Laboratorium Badań nad alpakami. Zamiast sali są boksy i wybieg dla egzotycznych zwierząt, a zamiast sprzętu przeurocze i sympatyczne alpaki.
- Prowadzimy hodowlę 35 dorosłych samic i 4 samców pod kątem zooterapii i badań nad selekcją odpowiednich linii (kolorów i właściwości runa). Mamy też 2 małe samiczki niedawno urodzone. Alpaki występują w 22 kolorach podstawowych, a każdy może mieć kilka odcieni. Ich runo jest ekologiczne, nie trzeba go farbować – podkreśla Urszula Pasieczna - Nasze alpaki można oglądać w mini zoo na terenie Centrum Zooterapii WSIiZ w kampusie w Kielnarowej.
Alpaki są też wykorzystywane do alpakoterapii, która sprawdza się szczególnie u dzieci autystycznych, z problemami emocjonalnymi i zaburzeniami psychoruchowymi. Wyglądają jak żywe maskotki. Kontakt z nimi jest dla dzieci szczególnie przyjemny. WSIiZ wykorzystuje też egzotyczne zwierzęta na zajęciach ze studentami na specjalności zooterapia, dostępnej głównie dla studentów fizjoterapii, ale też innych kierunków i osób spoza WSIiZ. Studenci nabywają wiedzę i umiejętności praktyczne w pracy: alpakoterapeuty, hipoterapeuty, felinoterapeuty i dogoterapeuty. Praca terapeuty z pacjentami przy udziale alpak, koni, kotów i psów pozwala zastosować klasyczną rehabilitację w lżejszej formie, jaką jest zooterapia.
- Spacer wirtualny obejmuje jedynie część z 70 laboratoriów. W przyszłości zechcemy też pokazać inne, bardzo ciekawe pracownie, jak choćby Laboratorium odzyskiwania i analizowania danych i Laboratorium kryminalistyczne, w których praktyczne umiejętności zdobywają studenci bezpieczeństwa wewnętrznego – podsumowuje rzecznik WSIiZ.