Nowe planety pozasłoneczne - Pomia.pl - Portal Pozytywnych Treści
Witaj, życzymy dobrego dnia, dziś 25 Czerwiec 2019    |    Pamiętaj o życzeniach imieninowych dla: Dorota, Łucja, Wilhelm

Dokonano ważnego i nieoczekiwanego odkrycia. NASA właśnie ogłosiła, że dzięki zastosowaniu nowatorskiej metody procesowania danych zgromadzonych w czasie dotychczasowej pracy teleskopu kosmicznego Kepler udało się potwierdzić kolejne 715 nowych egzoplanet.

Zastosowanie tej metody poskutkowało niemalże podwojeniem ilości znanych dotychczas planet poza Układem Słonecznym. To powoduje niezwykłość odkrycia. Prawie 95 procent spośród nowoodkrytych globów krąży wokół 305 gwiazd. Większość z nich jest dużo mniejsza od czterokrotnie większego od Ziemi Neptuna, cztery są jedynie 2,5-krotnie większe niż Ziemia i do tego obiegają swoje macierzyste gwiazdy w odległości, umożliwiającej istnienie wody w stanie ciekłym.

Odkrycie tak wielu nowych światów stało się możliwe dzięki zastosowaniu nowej techniki zwanej "weryfikacją multiplikowania" (“verification by multiplicity”). Standardowo teleskop Kepler, dzięki któremu dokonano odkryć patrzy na tranzyty planet, które przyciemniają światło gwiazd i na tej podstawie tych obserwacji wykrywa się planetę. W tym wypadku jednak wprowadzono bardziej skomplikowany algorytm, dzięki któremu teleskop patrzył na subtelne zmiany jasności gwiazd w układach podwójnych, gdzie planeta czasami przesłania mniejszą z gwiazd. Dostepna technologia umożliwiła wyłapywanie takich subtelności.

Teleskop kosmiczny Kepler nie jest jednak aktualnie w pełni sprawny ani już najnowszy. Został on umieszczony na orbicie w 2009 roku a od tamtego czasu dokonał się istotny postęp. Po kolejnym uszkodzeniu jakiego doznał nie działają w nim dwa żyroskopy, przez co niemożliwe jest normalne sterowanie nim w przestrzeni kosmicznej. Uznano że jednak zamiast naprawiać Keplera lepiej będzie wystrzelić nowy i bardziej zaawansowany James Webb Space Telescope, który ma dużą szansę na zrewolucjonizowanie procedury poszukiwania egzoplanet.

Paweł Januła