Polscy uczniowie odkryli osiem planetoid - Pomia.pl - Portal Pozytywnych Treści
Witaj, życzymy dobrego dnia, dziś 24 Styczeń 2020    |    Pamiętaj o życzeniach imieninowych dla: Felicja, Rafał, Tymoteusz

2013 EM48, 2013 EJ48, 2013 EC48, 2013 EB48, 2013 EL52, 2013 EM78, 2013 EY77, 2013 EG78 - tak nazwano na razie planetoidy odkryte przez polskich uczniów, którzy wzięli udział w Międzynarodowej Kampanii Poszukiwania Planetoid. Organizowana jest ona kilka razy w roku przez International Asteroid Search Collaboration.Obecna edycja miała miejsce w okresie pomiędzy 10, a 14 kwietnia 2013 r. Zdjęcia wykonane przez teleskop, który ma 1,8 metra średnicy i dysponuje kamerą z 1,4 miliardami pikseli przekazywane były zespołom uczniów. W tym roku wzięło udział 12 szkół z Polski między innymi z Bydgoszczy, Gliwic, Grudziądza, Jankowic, Jasła, Niedźwiedzi, Rudnika, Sierpca, Skoków, Torunia i Żywca... Projekt jest prowadzony w Polsce przez Centrum Fizyki Teoretycznej PAN oraz Obserwatorium Astronomiczne UJ. Tymczasowe nazewnictwo odkrytych planetoid będzie zastępowane przez nazwy, które w pierwszej kolejności zaproponują odkrywcy, a ostateczną decyzję podejmuje Międzynarodowa Unia Astronomiczna. Teraz potrzebne są dalsze obserwacje, aby poznać dokładne parametry orbit tych obiektów. Gratulujemy wszystkim uczestnikom, a zwłaszcza naszym uczniom.