Polscy zwycięzcy w konkursie o Europejskie Nagrody eTwinning - Pomia.pl - Portal Pozytywnych Treści
reklama
Witaj, życzymy dobrego dnia, dziś 22 Kwiecień 2019    |    Pamiętaj o życzeniach imieninowych dla: Kaja, Leon, Łukasz
Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 


Aż sześciu nauczycieli z Polski zostało nagrodzonych w konkursie Komisji Europejskiej  „Europejskie Nagrody eTwinning". Uroczysta gala konkursu, w którym wyłoniono autorów najlepszych międzynarodowych projektów odbywa się dziś 14 marca w Lizbonie.

eTwinning to edukacyjny program Unii Europejskiej, który promuje wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w szkołach. Uczniowie i nauczyciele wykorzystują Internet we współpracy ponad granicami. Współdziałają, wymieniają się informacjami i materiałami do nauki. Tematy realizowanych projektów są dowolne, ale zawsze powiązane z podstawą programową. Mogą mieć one charakter międzyprzedmiotowy i odbywać się na wszystkich poziomach nauczania. Dzięki współpracy między uczniami i nauczycielami z różnych krajów projekty rozwijają kompetencje językowe oraz kompetencje cyfrowe, bo komunikacja między partnerami przebiega online.

Komisja Europejska w tegorocznym konkursie zaproponowała dziewięć kategorii. W sześciu z nich nagrodzono polskich autorów projektów, którym gratulujemy!

Jolanta Okuniewska, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej oraz języka angielskiego w Szkole Podstawowej nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Olsztynie otrzymała nagrodę za projekt „Friends Fur-ever" zrealizowany we współpracy ze szkołami z Rumunii i Portugalii. W ramach projektu odbywały się lekcje angielskiego na ten sam temat (pies) i oparte o zbliżone, wspólnie wypracowane metody. Najmłodsi uczniowie wykonywali animowane rysunki psów w aplikacjach internetowych, samodzielnie tworzyli awatary na potrzeby kolejnych projektów i lekcji o psach itp. Tematyka tak wciągnęła uczniów, że teraz włączają się do każdej akcji, która ma na celu niesienie pomocy schronisku dla zwierząt.

Stanisława Czerezdrecka, nauczycielka języka angielskiego z Zespołu Szkół w Dąbrowie Opolskiej z partnerskimi szkołami z sześciu krajów stworzyła w internecie „Tęczową wioskę" i „Złotą Księgę Tęczowej Wioski". W wiosce, której obywatelami byli uczniowie partnerskich szkół, funkcjonowanie było możliwe dzięki przestrzeganiu wspólnie ustalonych przepisów prawnych i realizacji zadań w międzynarodowych grupach. Międzykulturowy charakter wioski pozwolił na poznanie innych społeczeństw europejskich i zmusił do refleksji nad swoją kulturą. Uczniowie „zaglądali" do „Tęczowej wioski" nie tylko na lekcjach, ale także w domu pogłębiając znajomości z rówieśnikami z zagranicy.

Wioletta Sosnowska - laureatka w kategorii specjalnej (język francuski) z Zespołu Szkół Tekstylno-Handlowych w Żaganiu w projekcie "W kręgu znaków [email protected]" zachęciła uczniów do wspólnego odkrycia historii niedźwiedzia Wojtka, którego znaczenie w dziejach stosunków polsko-włoskich jest mało znane w Polsce, a stosunkowo dobrze we Włoszech, które były szkołą partnerską. Uczniowie online opowiedzieli o Wojtku w formie komiksu, prezentacji, piosenek, puzzli przedstawiając jego historię w sposób lekki, dostosowany do najmłodszych uczniów. Efekty ich pracy wykorzystywane są już w wielu szkołach!

Małgorzata Czech, nauczycielka języka niemieckiego w Gimnazjum nr 11 w Częstochowie postanowiła w projekcie "Direkt aus..." wymienić się doświadczeniami z nauczycielami z Grecji i Francji i  zastanowić jak lepiej zmotywować uczniów do nauki języka niemieckiego. Dzięki nowym pomysłom, uczniowie z partnerskich szkół realizowali wspólne projekty online i publikowali je w internecie. Projekt łączył tematy z geografii, historii, informatyki, języka i literatury, studiów europejskich oraz sztuki. Jego treści były ściśle zintegrowane z podstawą programową języka obcego w gimnazjum.

Nagrodę im. Marii Skłodowskiej-Curie za projekt „Fly me to the Moon", otrzymała Małgorzata Pawlik-Podgórska, nauczycielka fizyki w Miejskim Zespole Szkół, Gimnazjum nr 1 w Czeladzi. Wspólnie z rówieśnikami z Grecji, Hiszpanii, Francji, Turcji i  Słowenii uczniowie klas II i III gimnazjum wykorzystywali i poszerzali swoje umiejętności z fizyki i astronomii oraz języka angielskiego. Tematyka projektu dotyczyła obserwacji astronomicznych, przeprowadzania pomiarów i tworzenia modeli, ale także miała aspekt kulturowy: poznawanie lokalnych tradycji, wierzeń i powiedzonek związanych z Księżycem. Francuscy koledzy przeprowadzili również wideokonferencję z astronomem pracującym w jednym z francuskich obserwatoriów, co pozwoliło pozostałym uczestnikom projektu poznać sposoby pracy naukowców i obudzić w niektórych zainteresowanie zawodem astronoma. Relacja z tej rozmowy została zamieszczona na TwinSpace projektu.

Nagroda Porozumienia Międzykulturowego im. Mevlany otrzymała Katarzyna Zawiła-Dudzik ze Szkoły Podstawowej  nr 4 im. Orła Białego w Czechowicach-Dziedzicach za projekt „Intercultural dialogue through fairy tales, drama and art". Ten niezwykły projekt został zrealizowany przez 35 szkół z 33 krajów europejskich. Jego celem było nie tylko zwiększenie motywacji uczniów do nauki języka angielskiego, ale przede wszystkim otworzenie ich na kulturowe bogactwo Europy. Środkiem komunikacji międzykulturowej w projekcie były baśnie i legendy narodowe, a środkiem przekazu drama i sztuka. Produkty projektu (e-book, nagrania baśni i legend) mogą być wykorzystywane w przyszłości nie tylko podczas lekcji angielskiego, ale także podczas zajęć o różnorodności kulturowej w Europie w celu promocji europejskich wartości i współpracy.

Niedawno opublikowano wyniki szeroko zakrojonego badania przeprowadzonego na zlecenie Komisji Europejskiej przez zespół badawczy z Education for Change (Wielka Brytania) na temat wpływu programu eTwinning na uczestniczących w nim nauczycieli, uczniów i szkoły. Dzięki tym badaniom okazało się, że:

- nauczyciele w eTwinning rozwijają różnorodne umiejętności i zyskują lepsze relacje z uczniami;

- uczniowie w eTwinning czują się bardziej odpowiedzialni, decyzyjni, zmotywowani i lepiej pracują w zespole.

Ponadto, badanie pokazało, iż eTwinning to stosunkowo prosty i nisko kosztowy sposób do nawiązania i prowadzenia współpracy międzynarodowej.  eTwinning jest programem wyjątkowym i niespotykanym w świecie, zarówno w skali jak i w zasięgu, poprzez stale rosnącą sieć szkół, nauczycieli i uczniów, a także istotnym poprzez możliwości realizowania rozwoju zawodowego nauczycieli.

Pełne opracowanie badania

Nauczyciele często podkreślają, iż projekty eTwinning stwarzają ich uczniom bardzo urozmaicone i wiarygodne sytuacje edukacyjne. To właśnie przyczynia się do wzrostu  motywacji i otwartości uczniów, pomaga rozwijać umiejętności komunikacyjne, umiejętności pracy w zespole, a także przyczynia się do podniesienia świadomości kulturowej uczniów i ich tolerancji dla różnic. Zwracają także uwagę na duże znaczenie eTwinningu w kontekście samokształcenia, motywacji i rozwoju zawodowego nauczycieli. Znakomita większość nauczycieli rozpoczynających projekty w eTwinningu nie była biegła w dziedzinie komputerów, ale dzięki zadaniom przeprowadzanym w projektach i warsztatach eTwinning zaczęli korzystać w nauczaniu z narzędzi ICT z coraz większą pewnością. Poznawali je i mieli możliwość współpracy w wielodyscyplinarnych zespołach. W wielu przypadkach znacznie podnosili również swoje umiejętności językowe.

Więcej o programie na stronie internetowej:
http://www.etwinning.pl/
źródło:  http://www.men.gov.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=4531%3Apolscy-zwycizcy-w-konkursie-o-europejskie-nagrody-etwinning-&catid=106%3Amodzie-i-zagranica-aktualnoci&Itemid=258

reklama

Menu

Regiony

Portal

 
 

© 2011-2015 POMIA.pl Portal Pozytywnych Treści - Wszystkie prawa zastrzeżone