Spójrz w niebo - Pomia.pl - Portal Pozytywnych Treści
Witaj, życzymy dobrego dnia, dziś 28 Styczeń 2021    |    Pamiętaj o życzeniach imieninowych dla: Walery, Radomir, Karol

Spójrz w niebo

Źródło nasa.gov

Od zarania dziejów ludzie spoglądali w niebo i zastanawiali się, jakie tajemnice kryją w sobie gwiazdy. Dopiero wiek XVII przyniósł odpowiedzi na pytania stawiane przez astronomów.
Powszechnie uważa się, że to Galileusz skonstruował pierwsze urządzenie służące do obserwacji gwiazd. Prawda jest jednak zupełnie inna i dla niektórych zaskakująca. Wspomniany naukowiec był niewątpliwie człowiekiem mądrym ale i sprytnym – pomysł zbudowania teleskopu zaczerpnął - żeby nie powiedzieć ukradł - od mało znanego kupca weneckiego, którego imię nie zapisało się na kartach historii. Teleskop zmienił oblicze nowożytnej astronomii. Dzięki niemu Galileusz odkrył księżyce Jowisza, co świadczyło o heliocentrycznej, a nie geocentrycznej budowie kosmosu. Teleskop Galileusza wywrócił do góry nogami całą dotychczasową wiedzę człowieka. Okazało się bowiem, że nasza planeta nie znajduje się w centrum wszechświata. Ludzie musieli przyjąć do wiadomości, że jesteśmy jedynie małą i niekoniecznie najważniejszą częścią Układu Słonecznego.

Teleskop jest wynalazkiem, który wzmógł ciekawość człowieka. Być może dzięki niemu dowiemy się kiedyś skąd pochodzimy, dokąd zmierzamy i czy jesteśmy sami we wszechświecie. Póki co, naukowcy ciągle pracują nad udoskonaleniem tego niezywkłego wynalazku.

Teleskopy można podzielić na dwie kategorie - naziemne oraz orbitalne. Jeżeli chodzi o teleskopy poruszające się po orbicie ziemskiej to najpopularniejszy z nich nosi imię amerykańskiego astronoma Edwina Hubble'a.  Teleskop ten został wyniesiony na orbitę przez prom Discovery w 1990 roku i od tamtej pory pełni służbę dla rodzaju ludzkiego. Bez niego wiele przełomowych odkryć nie byłoby możliwych.

G. W.