Tajemniczy obiekt pozasłoneczny - Pomia.pl - Portal Pozytywnych Treści
Witaj, życzymy dobrego dnia, dziś 13 Sierpień 2020    |    Pamiętaj o życzeniach imieninowych dla: Diana, Hipolit, Maksym

Astrofizycy z Uniwersytetu w Toronto dokonali niezwykłego odkrycia które może całkowicie zmienić obecny pogląd na formowanie się planet i gwiazd. Odkryli duży planetarny obiekt w odległości około 500 lat świetlnych od Ziemi. Naukowcy nawet nie próbują udawać, że wiedzą, co to jest.

Odkryte ciało niebieskie nazwane zostało ROXS 42Bb a jego macierzystą gwiazdą jest ROXS 42B. Ma to masę 9 razy przewyższającą największego w naszym układzie słonecznym Jowisza jest więc zbyt duże aby uznać je za planetę. Nie jest tez wystarczająco duży, żeby klasyfikować go jako brązowego karła. Astronomowie, usiłują wyjaśnić odkrycie spekulując, że obiekt ten miał za mało wodoru aby doszło do odpowiedniego zapłonu i rozpoczęcia reakcji termojądrowych. Inną dziwną rzeczą jest jego lokalizacja, znajduje się bowiem 30 razy dalej od gwiazdy niż Jowisz, a to jest nietypowe dla gazowych gigantów.

Pytania o kryteria, jakie powinien spełniać dany obiekt aby go uznać za planetę pojawiają się od czasu zdegradowania niewielkiego Plutona do kategorii planety karłowatej. Niedawno w czasopiśmie Astrophysical Journal Letters pojawiło się naukowe opracowanie, które było poświęcone problemowi nietypowych ciał niebieskich, a przede wszystkim tego jak daleko od gwiazdy mogą się takie obiekty znaleźć.

Problem leży w tym, iż według obecnego stanu wiedzy planeta bądź obiekt planetopodobny może istnieć jedynie w pewnej odległości od macierzystej gwiazdy. Według ogólnie uznawanej przez obecną naukę teorii, materia i gazy nie mogą się zestalać w planety w tak dużej odległości od macierzystej gwiazdy. Jest to więc dla naszej nauki duże wyzwanie. Aby wyjaśnić istnienie takich obiektów trzeba będzie ustalić jak to możliwe, że są one tak masywne i jednocześnie tak dalekie od macierzystej gwiazdy.

Astronomowie nadal wzywają do poszukiwań takich przerośniętych planet oraz badania ich. Bowiem dopiero po zdobyciu dużej ilości materiału z obserwacji tego typu tworów można będzie zbliżyć się do racjonalnej hipotezy na temat sposobu w jaki powstają. Niewątpliwie zmieni to też podejście do ogólnej teorii powstawania planet jako takich.

Paweł Januła