„Cudze chwalicie, swego nie znacie…” - Pomia.pl - Portal Pozytywnych Treści
Witaj, życzymy dobrego dnia, dziś 19 Wrzesień 2020    |    Pamiętaj o życzeniach imieninowych dla: Konstancja, January

Międzynarodowe zespoły badawcze zrzeszające naukowców z całego świata, każdego dnia odkrywają zaskakujące fakty dotyczące różnych sfer ludzkiego życia. Poszukują odpowiedzi na odwieczne pytania natury egzystencjonalnej, spoglądając w głąb bezkresnego kosmosu. Analizują otaczającą nas rzeczywistość, przyczyniając się do poszerzenia wiedzy i likwidowania mitów utrwalonych na przestrzeni wieków. Bezsprzecznie to właśnie oni stanowią fundament cywilizacji, bezpośrednio wpływając na dynamikę jej rozwoju. Czy wśród współczesnych światowej sławy naukowców, znaleźć można także polskie nazwiska, bez których przełomowe odkrycia nie byłyby możliwe?

Otóż okazuje się, że Polacy aktywnie angażują się w różnego rodzaju projekty, odnosząc sukcesy m.in. w takich dziedzinach wiedzy jak medycyna oraz inżynieria genetyczna. Do niedawna „choroby demencyjne” czy nowotworowe budziły uzasadniony lęk a znalezienie na nie lekarstwa pozostawało w sferze marzeń. Dziś naukowcy są bliżej niż kiedykolwiek przełomu w badaniach, których głównymi koordynatorami są nasi rodacy.

Obecnie w ośmiu krajach Unii Europejskiej testowana jest szczepionka terapeutyczna, opracowana z myślą o skutecznej walce z rakiem prostaty. Dzięki niemieckiemu zespołowi kierowanemu przez polską badaczkę, zmagający się z tym nowotworem mężczyźni, mają większe szanse na odzyskanie zdrowia. Jest ona nadzieją dla pacjentów w zaawansowanym stadium choroby, u których standardowa hormonoterapia nie przynosi pożądanych efektów. Podawana jest także mężczyznom niekwalifikującym się jeszcze do chemioterapii, pomimo postępujących zmian nowotworowych.  Jak poinformowała kierowniczka firmy CureVac dr Mariola Fotin-Mleczek, szczepionka ma na celu mobilizowanie układu immunologicznego do wykrywania i niszczenia zmutowanych komórek w organizmie. Specjalistka dodaje, że zespół rozpoczął pracę nad podobnym lekiem dla pacjentów cierpiących na raka płuc.

Z kolei na paryskich Targach Wynalazczości uhonorowano złotym medalem dr Idę Franiak–Pietrygę. Genialna Polka opracowała nowatorską metodę walki z białaczką. Aktualnie naukowcy z Łódzkiego Uniwersytetu oczekują na sfinansowanie niezwykle kosztownych badań.

Lekarze na wiele sposobów starają się stawiać opór chorobom nowotworowym. Nie tylko poszukują skutecznego leku, ale także usiłują „oszukiwać” złośliwe guzy. Wyniki badań polskich badaczy opublikowane na łamach „Journal of Pathology” wykazują, iż istnieje możliwość przekształcenia śmiertelnych glejaków w… chorobę przewlekłą.  Prof. Bożena Kamińska z Instytutu Biologii Doświadczalnej Polskiej Akademii Nauk, udowodniła powyższą teorię na przykładzie analizy komórek myszy. Zespół jej naukowców wyłączył gen produkujący białko o nazwie CSF2, które jak się okazało miało ogromne znaczenie w procesie wzrostu guza. Na podobny sukces nastawieni są także Polacy opracowujący lek przeciwko chorobie Alzheimera. Dr Tomasz Mroczek związany z Uniwersytetem Medycznym w Lublinie poinformował o trwających badaniach, mających na celu hamowanie procesów demencyjnych. Czy dojdzie do kolejnego przełomowego odkrycia? Tego zapewne już wkrótce się dowiemy.

Międzynarodowe sukcesy naszych rodaków wskazują na ogromna rolę, jaką odgrywają w budowaniu i rozwoju cywilizacji na skalę globalną. Uczestniczą w licznych projektach naukowych, nierzadko nadzorując ich przebieg. Jednak ich nazwiska nie są powszechnie znane, a większość z nas nie zdaje sobie sprawy z niezwykłych dokonań Polaków. Warto, zatem przyjrzeć się bliżej pracy ludzi, którzy być może któregoś dnia zrewolucjonizują świat nauki.

Katarzyna Adamczyk